Konditionsträning

Till skillnad från styrketräning som går ut på att man bygger upp sina muskler, så är konditionsträning fokuserad på uthållighet. För att se skillnaden på de två kan man till exempel se på proffsen: en maratonlöpare är ofta smal och smidig och kan springa i många timmar medan en tyngdlyftare är bred och muskulös och kan lyfta enorma vikter. Båda atleter är extrem skickliga på det de gör men om man skulle tvinga dem att byta roller skulle resultaten bli katastrofala.

Detta är naturligtvis extremfall men bra när man jämför de två olika typerna av träning. Enligt experterna är det allra bästa om man kombinerar de två någorlunda jämt då det ger bra balans mellan styrka och uthållighet. För vanliga vardagsmänniskor är det oerhört viktigt med bra kondition och det finns flera olika träningsformer.

Löpträning

Att jogga är nummer ett när det kommer till konditionsträning. Ingenting får upp konditionen och uthålligheten som denna form av träning och det är dessutom ett enkelt och relativt billigt sätt att komma i form. Man bör dock investera i ett riktigt bra par löparskor för att skydda knäna och om man inte vill springa ute i naturen får man antingen skaffa ett medlemskort på ett gym eller köpa en löpbana. Löpning är inte den roligaste formen av träning men man kan göra den mer stimulerande genom att lyssna på sin favoritmusik eller en bra bok medan man springer. När man väl börjar få endorfinkickar av löpningen blir det däremot svårt att sluta!

Simning

Simning anses vara en av de bästa formerna av konditionsträning av flera anledningar; man bättrar även på musklerna när man simmar och det är i princip omöjligt att skada sig när man simmar. Till skillnad från till exempel löpning som kan vara påfrestande för knän och rygg så är simning något alla tryggt kan hålla på med och om man är överviktigt eller har problem med knäna är detta ett fantastiskt alternativ att få upp konditionen på.

Zumba och dans

Att röra sig till musik är nog den roligaste formen av konditionsträning då det är allt annat än monotont och något som ger glädje till utövaren. När man hör en låt eller rytm som man verkligen gillar är det nästan svårt att sitta still och det är just det som gör dansen så magisk.

Man kan antingen dansa i vardagsrummet eller gå på danslektioner och det finns massor av olika roliga och spännande typer att prova på. Kanske afrikansk dans, där man rör på armar och ben i stora, kraftfulla rörelser, eller arabisk magdans där man kontrollera varje centimeter av sin kropp. Gör det ännu enklare: gå på nattklubb med några kompisar och dansa in på småtimmarna.

Zumba tränas på gym och är en blandning av dans och aerobicträning där man lär sig kortare koreografier till olika låtar. Man fokuserar ofta på latinomusik men det kan också handla om cha cha, rock n´ roll eller hip hop. Oerhört roligt men jobbigt så räkna med att svettas mycket!